Monday, June 11, 2012

Erti sebuah kemalangan. Alhamdulillah...

Assalamualaikum...



Alhamdulillah, Allah masih berikan aku peluang untuk bernafas di muka bumi-Nya ini dan aku masih berkesempatan 'mengupdate' blog ini dengan tengkuk dan rahang yang cedera. Allah s.w.t sesungguhnya amat penyayang dan Maha Mengasihani diri ini sentiasa. Cuma kadang-kadang, aku sebagai hambah-Nya selalu lalai dengan nikmatnya. 

Apabila gembira dan senang, Allah selalu ditempat yang kedua. Tapi apabila susah baru nak ingat kat DIA. Aku sebagai hambah-Nya yang lemah juga tidak terlepas dari perangai buruk ini.

ada hikmah disebalik apa yang berlaku !


Semalam aku excident kat Kota Kinabalu. Alhamdulillah semua selamat, aku ngan kak ira, kak majie & usman just cedera ringan je dan kereta remuk. Leher je yang sakit sikit. Kemalangan tu banyak bagi pengajaran kepada aku. Allah pun dah anugerahkan nikmat kemalangan tu kat aku. So, aku bersyukur sangat walaupun buat aku agak trauma.

Bila fikir2 balik, memang patut sangat-sangat-sangat ada iklan “jaga jarak anda”. Disebabkan tak jaga jarak dan masing-masing pentingkan diri, ramai orang jadi mangsa. Dalam keadaan hujan lebat pun boleh bawak kereta laju-laju. Dah tahu jalan licin tapi kenapa dorang masih fikirkan diri sendiri??? Ni la manusia, akhirnya semua orang rugi, selain leher dan rahang aku ni sakit terhantuk dan anak-anak mangsa yg lain juga trauma.Kesian, dorang budak2 lagi, mesti takut dah nak naik kereta.


Aku dengan kak ira,kak azie serta mangsa2 yang terlibat pun sangat seronok menghabiskan cuti hujung minggu di Balai Polis Bukit Bendera..ermm.. nak buat macam mana kan? Bukan 2 buah kereta terlibat tapi 3 !!! yang pasti bukan kitorang yang melanggar tetapi kitorang yang dilanggar !! huhuhu..tiap tahun la kakak aku claim insuran.


Apa yang paling sedih bukan sebab sakit dan trauma kemalangan tu, tapi sedih sebab time dalam keadaan macam tu barulah tersedar yang ajal dan maut tu boleh datang bila-bila masa saja, tanpa dijemput. Masa tu aku hanya terbayang sekujur tubuh aku dibalut dengan kain kafan. Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemurah dan Maha Mengasihani diriku yang hina ini.


Alhamdulillah dengan kemalangan tu, banyak hikmahnya kpd diri ini. Sesungguhnya Allah s.w.t amat penyanyang, perancang dan penentu yang terbaik. Cuma, aku selalu lalai dalam menikmati nikmat hidup yang DIA anugerahkan.


Ampunkan aku Ya ALLAH!!!!






2 comments:

  1. alhamdulilah la semua selamat risau GK kalau tengok kemalagan nie..nak takut pun ada...be careful ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya..alhamdulillah semua slamat..kerete je parah ..GK, lpas ni confirm lg hati2... hehe

      Delete