Friday, October 26, 2012

Eid Al-Adha Mubarak !

Alhamdulillah raya Aidiladha datang lagi !
Salam Aidiladha semua...


Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail a.s. dalam memenuhi perintah Allah SWT.




Seperti biasa, bila raya qurban datang, ramailah umat islam menyembelih kambing dan lembuh. Dikejiranan aku pun ada buat juga. Apa yang penting niat kita mengorbankan binatang2 tu kerana Allah s.w.t. Baru dapat ganjaran diakhirat kelak. Bukannya niat nak kena sanjung sebab derma paling banyak lembu dan kambing untuk disembelih.

Ini merupakan raya qurban aku yang ketiga diperantauan. Alhamdulillah walaupun rindu dan teringat rumah dah family serta masakan mama yg sangat sedap. Aktiviti aku macam biasa sejak duduk diperantauan ni, lepas solat raya belek buku dan study walaupun tak dapat fokus sangat. Al maklumlah raya qurban selalunya dekat2 dengan hari nak exam.

Hari ni memang tak kemana-mana macam tahun lepas. Just duduk rumah dengan seorang kawan yang sama macam aku juga, makan, study dan tengok tv sambil menghabiskan kredit sembang dengan adik pompuan aku yang sangat annoying. i miss her :'( mama dan bapa pun call banyak kali hari ni. Seronok ! Seronok !

lepas puas mengoogle ni la dia gambar buras berasaskan beras

ni yg sejenis lagi tapi berasaskan pulut

ini ayam masak lengkuas
sedap dimakan bersama buras

Teringin makan buras dan ayam masak lingkuas. Masakan tradisional orang Bugis  yang wajib ada tak kira raya puasa atau raya qurban. 3 tahun dah tak dapat rasa makanan ni. Inshaallah tahun depan !

No comments:

Post a Comment