Monday, February 18, 2013

Elaun Oh Elaun !

Assalamualaikum, salam Malaysia sejahtera !

Tengok tajuk diatas ?? Elaun... yup it's all about allowance!


Masalah yang tak surut-surut lagi sejak tiga minggu yang lepas. Students dah mengamuk sebab elaun ni lambat masuk. Apa lagi bila, sahabat2 dikampus yang lain tengah bersenang lenang dapat beli dan bayar keperluan masing-masing. Tapi, lain kisahnya dikampus kami. Pengurusan sangatlah lambat. 

Sehingga hari ni jawapannya tunggu, minggu depan elaun masuk. Asyik benda yang sama tapi berapa kali minggu depan tu pun aku dah tak larat kira. Memang ada yang kata, "hey, guys! sabarlah sikit. Bukan hampa je ada masalah." That's right ! bukan kami je yg ada masalah. Sebab itulah, jika kita nak orang fikir macam tu pasal kita, kita kena fikir sama masalah orang lain. Tapi lain ceritanya jika dah masuk minggu ketiga pun masih disuruh bersabar tanpa ada penjelasan. Apa yg paling panas ialah bila dijanjikan hari. Kalau dah tak pasti bila baru dapat masukkan, sila jangan berjanji. Kerana jika tak ada harapan, maka tak adalah kehampaan. That's what i thought. Tak ada kena mengena dengan yang hidup dengan yang mati. 

Hari ni, terkejut juga bila ke kampus ternampak banner terpampang "menuntut elaun". Wah ! memang gila. Tak pernah2 jadi macam ni. Memang kesabaran dah sampai limit.

Pensyarah kata, dah tak ada elaun ni sabarlah banyak2. Mintalah elaun mak ayah dulu. Memang betul boleh minta elaun mak ayah tapi adakah semua mak ayah pelajar mampu?? adakah yang mampu pun jika tiap2 seminggu dua kena bankin kat anak tak akan mengeluh?? jawapannya tak semua mampu ! Ada sahabat2 kat sini yg tidak dapat langsung elaun mak ayah malah dia pula yang terpaksa kirimkan duit ke mak ayah. So, macam mana tu ??? korang fikirlah sendiri.


Bukan tak bersyukur, tapi kalau dah sampai dapat amaran bil air, bil elektrik, bil internet dan segala bil akan dipotong aku pun tak larat apatah lagi sahabat2 yang sama macam aku. Menyewa diluar kampus. Paling menyedihkan ada tuan rumah yang ugut nak halau kalau tak jelaskan Duit sewa rumah dalam masa terdekat. Ini tak tambah lagi dengan tugasan2 yg memang memerlukan duit untuk dilaksanakan. Sebab kertas tak ada yang free, ink printer pun tak ada kedai yang nak bagi free. Alhamdulillah dalam bab tugasan ramai pensyarah yang prihatin.

Harap-harap elaun masuk secepat mungkin. Aku yakin Allah akan tolong orang-orang yang menuntut ilmu !!!

p/s: hanya bersabar tanpa tindakan kadang-kadang tak akan mengubah apa-apa. Manakala bersabar dengan tindakan tanpa memohon pertolongan Allah itu selalunya lagi merumitkan keadaan.

2 comments:

  1. sabarlah..kami punya kelauar hari ini..x jelez??
    :-P

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgah sabar la ni. x jeles pun. nnt korang sdah habis guna, kami ada bayak lagi.. hahahah

      Delete