Wednesday, October 10, 2012

Curi lagi

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia !
”Pencuri lelaki dan pencuri perempuan hendaklah kamu potong tangannya sebagai balasan pekerjaan, dari siksaan daripada Allah, Allah maha perkasa lagi maha bijaksana”


(Surah Al- Maidah ayat 38)

Kalau ikutkan, hukum mencuri ni HARAM !! dan hukumannya ialah potong tangan.


Curi lagi ??? ya .. itu lah yang terjadi ...kes curi yang tak pernah habis-habis.

Semalam duit aku lesap RM50, dicuri dek orang. Malam ni aku buka Facebook seorang lagi kawan kehilangan duit. RM100, lebih banyak dari aku. Nampaknya kes curi kat kampus ni makin menjadi-jadi. Tak kesian ke kat orang lain? duit tu bukannya aku kutip dan boleh petik macam daun kat tepi jalan.

Sebelum mencuri tu cuba bayangkan dulu anda berada ditempat orang lain. Macam mana kalau harta anda pula yang dicuri ? Sakit hati kan ? marah kan? sedihkan ? dan mungkin juga anda dah sumpah serana orang tu. 

Sedih sangat bila hilang duit tu. Mungkin bagi orang lain setakat RM50 apalah sangat. Tapi bagi orang yang susah dan miskin macam aku ni, jumlah tu besar sangat. Duit itu la aku keluarkan untuk bayar bil-bil semua. Alih-alih kena curi pula. 

Lepas dah tau duit aku hilang, tak boleh nak buat apa-apa. Hanya berserah dan redha je lah. Allah maha melihat setiap sesuatu. Aku halalkan orang yang curi duit aku, mungkin dia lebih susah dari aku, mungkin juga dia sangat terdesak sampai terpaksa mencuri. Aku tak tau, dan hanya mampu bersangka baik.

Aku call mama, bagitau duit aku orang ambil. Mama kata sabar, halalkan saja. Mungkin dia lebih susah dari kita. Itu lah mama, sentiasa melegakan hati aku yang sedih. Terima kasih mama. Kalau orang lain mungkin dah sumpah serana pencuri tu, tapi aku tahan hati. walaupun air mata mengalir laju juga. ye lakan, sekarang dah hujung semester. duit dah kering, tapi banyak benda kena bayar. Just think positive. 

Kepada pencuri-pencuri diluar sana, Insaflah. Mungkin orang tak tengok tapi ALLAh tak pernah tidur walau sedetik. Hukum Allah itu juga adalah pasti. Aku hanya mampu bersabar dan memaafkan tapi aku tak mampu menghentikan. Diri anda sendirilah yang patut menghentikannya.

wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment