Sunday, October 7, 2012

Kakak Kemboja

Assalamualaikum...alhamdulillah masih diberi peluang untuk aku bernafas di muka bumi Mu ini Ya Allah... 


Apa kena mengena dengan tajuk "kakak kemboja" ????

Tengah aku kusyuk tengok tv, housemate aku kat luar panggil aku...ya, ada seseorang yang tak dikenali datang dan tengah duduk dengan eloknya didepan rumah kami. 


kakak tu siapa?? nak apa ?? rasa macam tak kenal...memang tak kenal pun.

bersama dengan kakak ni ada sebuah beg yang diletakkan kat atas sebuah troli untuk ke pasar tu. Tak tau macm mana aku nak gambarkan..kiranya troli tu berfungsi untuk memudahkan dia mengangkut beg tu tanpa perlu mengangkatnya.

Dalam beg kakak tu ada banyak kain.Kain baju kurung. Aku tanya kawan, siapa kakak ni ? kawan kata, kakak ni datang bawak kain baju.. owh...kakak ni nak jual kain rupanya.

Dalam hati aku sangat kesian tengok kakak ni. Jauh-jauh datang usung kain yang banyak tu. Tak henti-henti kakak ni pujuk supaya kami beli kain itu. "beli la dik. satu pun tak apa. kakak datang dari jauh. dari kemboja. kakak jual murah saja RM 35 saja". ini antara ayat yang keluar dari mulutnya. Ada lagi yang betul-betul buat aku kesian kat dia.

Aku fikir macam mana nak beli, kain baju kurung sehelai tak jahit lagi. Lagi pun sekarang ni aku juga memang tengah tak ada duit. Kawan aku lagilah tak dapat beli. baru je beli baju 3 pasang.

Bincang punya bincang dengan kawan, akhirnya aku beli juga sehelai kain kakak ni dengan meminjam duit kawan. Thanks dayah pinjamkan duit. 

Apa yang ingin aku katakan disini bukanlah nak membangga diri yang kami dah tolong orang. Tapi, aku harap dengan pertolongan kita yang sedikit kepada orang lain akan dapat mengurangkan sikit beban dan menolong kita di sana kelak.

Sebenarnya, mungkin betul kakak itu orang susah yang mencari rezeki dengan cara tersebut. Mungkin juga dia adalah orang yang punya kedai kain yang besar di kemboja sana. Semuanya adalah MUNGKIN.

Apa yang penting ialah perasaan simpati dan niat pertolongan kita terhadap orang lain. Ingatlah setiap rezeki yang ALLAH berikan terhadap kita, ada rezeki orang lain didalamnya.. :)





No comments:

Post a Comment